Xiaomi M187 (Youth Edition) Mijia Scooter

Przyznam się, że jest to mój pierwszy pojazd elektryczny i mimo wielkiego sceptycyzmu, podbił moje serce. Można dopatrzeć się kilku wad, ale mimo wszystko ta hulajnoga daje dużo frajdy!

1Dane techniczne

Xiaomi m187 youth edition

Hulajnogę Xiaomi M187 można śmiało porównać do Xiaomi M365. Parametry techniczne są prawie identyczne bo budowa już jest. Oba modele wyglądają tak samo i trudno je rozróżnić.

Moc znamionowa silnika w przednim kole w obu przypadkach (M187 i M365) to 250W, maksymalna to 500W. Obie hulajnogi potrafią rozpędzić się do 25km/h z czego ja moją M187 najszybciej pojechałem 30km/h z górki 🙂

Oto porównanie Xiaomi M187 i M365:

M187 M365
Moc silnika: 250W/500W 250W/500W
KERS+ Tak Tak
Bateria: 187Wh 280Wh
Max dystans: 20km 30km
V-max: 26km/h 26km/h
Możliwość modyfikacji softu:
Tak, zależy od kodu baterii Tak, zależy od kodu baterii
Hamulce:
E-ABS/Tarcza E-ABS/Tarcza
Max udźwig:
120kg 100kg!
Wodoodporność:
IP54 IP54
Aplikacja:
Tak, MiHome i inne Tak, MiHome i inne
Ładowanie:
4h 5,5h
Wyświetlacz LED:
Tylko diody Tylko diody
Waga:
12kg 13kg

 

Cenowo wygląda to tak – oferty aktualizują się automatycznie, codziennie :

To są dane techniczne, jak to wygląda w praktyce? Jeżeli chodzi o dystans to szczerze mówiąc na dobrą sprawę różnicy między nimi nie ma żadnej. W ruchu miejskim obie są w stanie pokonać praktycznie ten sam dystans. Dużo zależy od stylu jazdy.

W zestawie znajdziemy:

  • Instrukcję obsługi,
  • Wężyk do pompowania koła,
  • Klucze imbusowe,
  • Śrubki montażowe,
  • Ładowarkę

 

2Wygląd Xiaomi M187

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Jak już wyżej wspomniałem, różnicy między tymi dwoma pojazdami elektrycznymi nie ma żadnej. No, chyba że wagowo – M365 jest o 1kg cięższa.

Cóż można o jej wyglądzie powiedzieć. Wygląda jak typowa hulajnoga. Nie wzbudza żadnych podejrzeń. Waga 12kg subiektywnie mówiąc to niedużo. Składane ramię to bardzo dobre rozwiązanie, znacznie ułatwia transport. Nie trzeba nic odkręcać, trwa to szybciej niż odczepienie butów snowboardowych od deski.

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Wyświetlacz, deska rozdzielcza czy panel kontrolny jest symboliczny. Znajduje się na nim tylko włącznik i cztery diody led, które symbolizują poziom naładowania baterii. Każda kropka to około 20% baterii. Dodatkowo gdy hulajnoga jest włączona, można wcisnąć raz przycisk power by przejść w tryb oszczędzania baterii – największe odzyskiwanie baterii, ograniczona prędkość maksymalna i ostrzejsze hamowanie. Tryb ten objawia się świeceniem ostatniej diody na zielono.

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Hulajnoga posiada również lampkę LED 1.1W, która świeci zadziwiająco jasno. Można ją włączyć na stałe wraz z tylną lampką.

Poza tym na kierownicy znajdziemy też dzwonek. Głośny, ale początkowo nie chciał w ogóle dzwonić. Nie wiem dlaczego. Jak się rozpracował to zaczął wydawać swój dźwięk. Pstryczek dzwonka służy też jako zaczepienie ramienia po złożeniu hulajnogi. Mimo, że jest to plastikowy element to wydaje się być dość solidny i póki co nie przejawia żadnych luzów. Gripy bardzo wygodne i miękkie. Lepsze nawet niż w moim rowerze. Najsłabszym elementem wydaję się być tutaj manetka hamulca tarczowego. W pełni plastikowy mechanizm sprawia wrażenie jakby za chwilę miał pęknąć, ale po 100km nadal działa jak trzeba. Pojawił się delikatny luz.

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Element na powyższym zdjęciu to nic innego jak manetka gazu. Wciskamy ją po uprzednim odepchnięciu i rozpędzeniu się do 5km/h, by ruszyć. To nią regulujemy prędkość. Całkowite puszczenie powoduje hamowanie silnikiem i odzyskiwanie baterii.

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Podest, podstopnica czyli to miejsce na którym stoimy zapewnia bardzo dużą stabilność. Wykonane jest to z pikowanej gumy. Stopy nie ślizgają się. Można bezpiecznie jeździć nawet boso. Oczywiście nie zabrakło też miejsca na logo Mijia – bardzo ładnie wkomponowane moim zdaniem. Jak też widzicie zapewne, hulajnoga posiada również stópkę, dzięki której nie trzeba opierać jej nigdzie. Stoi tam gdzie chcesz, zawsze wtedy kiedy chcesz 😉

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Tył to plastikowy błotnik, który NIE PEŁNI FUNKCJI HAMULCA JAK W ZWYKŁEJ HULAJNODZE. Próbując hamować poprzez naciśnięcie stopą na niego, może doprowadzić do jego złamania! Poza tym jak widać, M187 wyposażona jest w hamulec tarczowy. Zalecam wykonanie jego regulacji przed pierwszą jazdą. Instrukcja również to zaleca. Koło musi obracać się swobodnie, a tarcza nie może być hamowana przez klocki. Dopiero po regulacji śrub imbusowych (klucze są dołączone w zestawie) można odbyć pierwszą jazdę. Dlaczego tak? Ponieważ ocierające klocki zmniejszają znacznie dystans jaki może pokonać hulajnoga. W moim przypadku było to prawie 8km! Do tego zalecam też napompowanie kół aż będą twarde. Znacznie łatwiej się jedzie, silnik nie musi pracować na wysokich obrotach, a to przekłada się na mniejsze zużycie baterii, co oznacza nic innego jak większy dystans do pokonania na jednym ładowaniu.

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365

Przednie koło to napęd. Jest tutaj umieszczony silnik o mocy znamionowej 250W, który może maksymalnie wygenerować moc 500W. Istnieje też możliwość zmiany softu w tej hulajnodze, która zwiększa moc i maksymalną prędkość. Niestety są też minusy tego zabiegu. Jednym z nich jest choćby utrata gwarancji, grzanie się baterii i zmniejszona jej żywotność. Co więcej mimo, że pojedziemy szybciej, to krócej.

3Aplikacja

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365 (9)

Do połączenia się z hulajnogą wykorzystuję aplikację MiHome od Xiaomi. Wszystko jest w J. angielskim, więc nie ma problemu ze zrozumieniem opcji. Bardzo przyjazny interfejs oferuje najważniejsze informacje na głównym ekranie. Widzimy stan naładowania baterii, średnią prędkość, aktualną prędkość (30km/h z górki) i aktualny dystans jaki przejechaliśmy.

Hulajnogę możemy również personalizować pod nasze upodobania. Możemy włączyć tempomat (cruise control), zmienić ustawienia odzyskiwania energii (energy recovery strength) lub zmienić ustawienie co do lampki tylnej (taillight always on).xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365 (9)

Konfrontując pomiar z aplikacji MiHome, a np. Endomondo mogę powiedzieć, że w przypadku prędkości jest przekłamanie o 2km/h. Jednak raczej sugerowałbym się ku stwierdzeniu, że dokładniejszy pomiar robi MiHome.

4Ogólne wrażenia – podsumowanie

xiaomi mijia m187 electric scooter hulajnoga elektryczna recenzja porównanie m365 (9)

Ja, będąc osobą o wzroście prawie 2m, ważąc blisko 90kg nie czułem się jak z zoo i pokazu dziwaków. Bardzo komfortowo mogłem się przemieszczać i do tego nie musiałem się garbić. Hulajnoga dawała radę w każdych warunkach. Nawet pod wzniesienia nie miała problemu by wjechać ze mną. Zalecam jednak każdą hulajnogę odpowiednio przygotować przed wyruszeniem w podróż tj. napompować koła i wyregulować hamulec tarczowy. Czy Xiaomi M187 jest słabszą hulajnogą od M365? Niekoniecznie. Jedyna różnica tkwi w pojemności baterii, ale i tak nie przekłada się drastycznie na osiągi. Wszystko zależy od stylu jazdy, terenu i kierowcy. Poniżej 50% obie hulajnogi zaczynają słabnąć odczuwalnie i dłużej trwa im rozpędzenie się do maksymalnej prędkości. Blisko końca, czyli gdzieś w okolicach 20km/h, czasami trzeba się odepchnąć bo hulajnoga nie ma już „sił” sama się rozpędzić. KERS jest, ale nie działa on w trakcie jazdy. Hulajnoga musi się zatrzymać by zebrana energia zaczęła przekształcać się w doładowanie baterii. Moim zdaniem minusem w przypadku budowy jest tutaj brak nawet małego wyświetlacza pokazującego przebyty dystans i aktualną prędkość.

Plusy Minusy
+ Bardzo ładny wygląd, nie rzuca się w oczy – Brak wyświetlacza, trzeba korzystać z aplikacji lub zainstalować licznik rowerowy
+ Cicha i wygodna jazda – Odczuwalne osłabienie mocy poniżej 50%
+ Proste i łatwe złożenie by ją transportować

 

Do kupienia: